پایگاه خبری
گروه مدیریت ،حسابداری و علوم اقتصاد در برگیرنده 4 رشته تحصیلی در دانشگاه زنجان است. ویژگی های این رشته ها و موارد کاربرد و اشتغال دانش آموختگان به طور خلاصه در زیر ارائه شده است.
............. الف)مدیریت بازرگانی رشته مدیریت بازرگانی یکی از مهمترین رشته های مجموعه مدیریت است. آشنایی دقیق با وظایف اسامی موسسات بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویاندر شناخت مسائل موسسات یازرگانی و صنعتی ونحوه استفاده بهینه از امکانات آنها از مهمترین مباحث این رشته است. رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه زنجان از سال 1386 در مقطع کارشناسی راه اندازی گردیده است. وهم اکنون در مقطع کارشناسی ارشد در گرایشهای (مالی ،تحول ، بازاریابی بین الملل و مدیریت منابع انسانی – اسلامی) دانشجو می پذیرد. هدف رشته : هدف از این رشته عبارت است از : آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی ، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت ، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل ، ارزیابی راه حلهای مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات متخذه . تواناییهای مورد نیاز و قابل توصیه رشته مدیریت بازرگانی دروس تخصصی این رشته در زمینه شناخت بازار، مسائل بازاریابی، تجارت ، داد و ستد، معاملات بینالمللی و صادرات و واردات است و در نهایت یک دانشجوی مدیریت بازرگانی به عنوان یک مدیر تجاری تحصیل کرده ، میتواند امور تجاری را تفکیک کرده و اداره کند و به یاری قدرت خلاق خویش در ایجاد بازار جدید، ارائه خدمات متنوع و تازه ، ابداع روشهای جدید در عرضه و توزیع، کارآفرین باشد. برای مثال یک فارغالتحصیل مدیریت بازرگانی باید بتواند برای کالاهای موجود، بازار جدیدی پیدا کرده و یا روشهای مطلوب توزیع را در سیستم دولتی طراحی کند. چون امروز یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما .رساندن محصولات کشاورزی مثل برنج، چای و مرکبات به بازار و به دست مصرف کننده است گرایش مدیریت بازرگانی به بررسی اصول، روشها و مهارتهایی میپردازد که اداره کنندگان سازمانهای اقتصادی، خدماتی و بازرگانی باید از آن اطلاع داشته باشند. برای مثال نحوه تصمیمگیری در مورد روشهای تولید، فروش ، سرمایهگذاری، بازاریابی ، جذب نیروی انسانی و دهها مساله دیگر که در هر موسسه .بازرگانی برای یک مدیر مطرح میگردد، در این گرایش آموزش داده میشود دانشجوی این رشته باید به مسایل تجاری و اقتصادی و محیط بازار علاقه مند باشد و در دروس ریاضی و زبان انگلیسی و فارسی هم قوی باشد.باید خلاق و نوآور باشد تا نتیجه ی تصمیم امروزش را در آینده ارزیابی کند.قدرت رهبری و اهتماد به نفس و تسلط به آمار و اقتصاد هم بسیار مهم می باشد . آینده شغلی رشته مدیریت بازرگانی فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار، مباحث تدوین استراتژیهای سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی سازمانها را داشته و نسبت به سایر گرایش های مدیریت با توجه به نبود رشته ای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردارند . ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به شناخت کافی از کسب و کار و نحوه ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه کار آفرینی و تشکیل کسب و کارجدید دارند . نقش و توانایی یا کارایی الف- فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی، امور مالی و اقتصادی پیدا می کنند، به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند . ب – انتظار می رود که این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار گردند . ج- علاوه بر این فارغ التحصیلان این دوره می توانند رد کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروزه در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است مشغول کار شوند . بازار کار : فارغ التحصیلان این رشته با آگاهی و شناختی که از ساختار سازمان،تئوری های مدیریت و سازماندهی و تکنیک های مختلف تصمیم گیری ،قدرت حل مشکلات را پیدا می کنند و همچنین علاوه بر دانش نظری با کاربردهای این رشته نیز آشنا می شوند.آنها می توانند در موسسات بازرگانی،امور دفتری مانند: تدارکات، اداره ی امورکارگزینی، امور مالی و بازاریابی مشغول به کار شوند . فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی ، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند . انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند . علاوه بر این ، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است ، مشغول بکار شوند . • نرم افزار مدیریت بازرگانی خارجی مدیریت کلیه عملیات بازرگانی خارجی از مرحله مذاکرات تا مرحله ورود به انبار . مدیریت کلیه بخشهای مختلف : … پروفرما – ثبت سفارش – حمل کالا – بیمه – گمرک – ضمانت نامه ها – بخش مالی ( گشایش اعتبار – ریفایننس و … ) و گزارشات متنوع و مدیریتی کامل از تمام زمانها و مراحل . .… مقایسه بانکها – شرکتهای بیمه – ترخیص کاران – اعلان سررسید اعتبار و بک آپ گیری از اطلاعات . دارای ثبت نگار کارا و تعرفه داخل برنامه جهت چاپ ثبت سفارش و اچ اس کدها . مدیریت کلیه بخشهای بازرگانی خارجی . • سیستم جامع توزیع و فروش تتظیم قرارداد با تولیدکننده و مشخص نمودن مدت قرارداد، قیمت گذاری محصولات، مارژین محصولات، تخفیفات و جوایز، نوع قرارداد، درصد سهم تولیدکننده از هزینه های حمل و … دریافت پیش بینی تولید از تامین کنندگان کالا (پیش بینی فروش تامین کننده) در ابتدای سال یا مقاطع دلخواه اعلام نیاز کالا در هر مرکز توزیع و ارسال درخواست آن به ستاد و تعین وضعیت آن در واحد بازرگانی. بدین معنی که این اعلام رد شده یا واحد بازرگانی آنرا تایید و در صورت تکمیل بودن حد سفارش برای تولیدکننده ارسال می نماید . کنترل و نظارت بر انحرافِ ارسال کالا با پیش بینی تولید که از طرف تامین کنندگان کالا اعلام و تصویب شده است . تقسیم بندی و سهمیه بندی کالا جهت ارسال به مراکز توزیع به تناسب ضریب کالا در مرکز توزیع یا متوسط فروش یا بر اساس سفارش مرکز توزیع 3) نرم افزارهای ره آورد نوین و تدبیر پرداز: این نرم افزار ها در برگیرنده اطلاعات مالی و تحلیلی شرکتهای فعال و پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. ، آموس : مجموعه نرم افزارهای تحلیل آماری در حوزه های مختلف و ازجمله مدیریت بازرگانی است . Spss ، Lissrel 4) ب) مدیریت صنعتی : رشته مدیریت صنعتی از رشته های مجموعه مدیریت است که در سال1388 در دانشگاه زنجان و در مقطع کارشناسی راه اندازی گردیده است. اهداف دوره : دوره کارشناسی مدیریت صنعتی یکی از دوره های تحصیلی آموزش دانشگاهی است و هدف از تشکیل این دوره ، آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کارخانه ها،موسسه ها و شرکت های دولتی و خصوصی تولیدی- صنعتی با هدف توسعه کاربرد روشهای علمی در مدیریت این موسسات است . موارد کاربرد و اشتغال فارغ التحصیلان : شرکت کنند گان در این دوره افزون بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت صنعتی ، با کاربردهای این رشته و همچنین بکارگیری فنون و تکنیکهای مدیریت موسسات تولیدی – صنعتی با نرم افزارهای مرتبط و موثر مدیریت آشنا می شوند . بدین ترتیب خلاء ارتباطی بین کادر کارشناسی ماهر و مدیریت موسسه ها به حداقل ممکن خواهد رسید . فارغ التحصیلان این رشته می توانند در قسمتهای مدیریت تولید ، اداره حفاظت فنی و قسمت کنترل کیفیت کالا مشغول به کار شوند . ضمنا توانایی فعالیت در امور مربوط به مدیریت و کنترل پروژه را دارا می باشند . دانش آموختگان این دوره ، علاوه بر شناخت دانش نظری مدیریت صنعتی زمینه های نوین مهارتهای لازم را در (مهارتهای فنی ، انسانی ) مدیریت صنعتی و جایگاه آن در عرصه عمل وکار، کسب خواهند کرد . تفاوت میان مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی : ارتباط بین یک مهندس صنایع و مدیریت صنعتی از نظر کلان قابل طرح می باشد . مدیریت صنعتی با دید انسانی و اجتماعی شکل گرفته و لی مهندسی صنایع یک دید مهندسی و علمی و صنعتی را برای بالا بردن راند مان کاری بکار می گیرد . هر دوحوزه علمی در بنگاه اقتصادی کاربردی بوده و محل فعالیت و کارشان کارخانه وواحد صنعتی است. ویژگی خاص رشته مدیریت صنعتی : حضور یک کارشناس مدیریت صنعتی که مسئولیت سرمایه های انسانی ، مالی، و تجهیزات فیزیکی را به عهده بگیرد، در هر واحد اقتصادی وصنعتی ضروری است تا با استفاده از دانش خویش، مشارکت، مهارت و انگیزه نیروی انسانی واحد اقتصادی را ارتقاء بخشد. یکی از علل عدم موفقیت صنایع ما این است که اکثر مسئولین واحدهای صنعتی، فارغ التحصیل مدیریت صنعتی نیستند. مدیریت صنعتی دارای سه بعد اصلی فنی و تکنیکی، بعد مالی و بعد رفتاری و اجتماعی می باشد. در رشته مهندسی صنایع دانشجویان بیشتر به مطالعه بعد فنی و تکنیکی صنایع می پردازند اما رشته مدیریت صنعتی به دو بعد مالی و رفتاری صنایع نیزتاکید دارد واین عامل یعنی تسلط به مهارت انسانی می تواند در موفقیت کسب وکار تاثیر گذار باشد . دروس اصلی و تخصصی گرایش مدیریت صنعتی : 1 -حسابداری صنعتی 2- تحقیق درعملیات 3-کار سنجی وروش سنجی 4-سیستمهای خرید وانبارداری وتوزیع 5-طرح ریزی وتعمیرات ونگهداری 6- فنون تجزیه وتحلیل وطراحی سیستم7- مدیریت کارخانه 8- حفاظت صنعتی 9- بررسی اقتصادی طرحهای صنعتی 10- روابط صنعتی 11-بازاریابی ومدیریت بازار 12- روانشناسی صنعتی 13-بهره وری وتجزیه تحلیل آن درسازمان . 14-مدیریت مالی 15-کنترل پروژه 16-کنترل کیفیت آماری .............
الف)مدیریت بازرگانی
رشته مدیریت بازرگانی یکی از مهمترین رشته های مجموعه مدیریت است. آشنایی دقیق با وظایف اسامی موسسات بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویاندر شناخت مسائل موسسات یازرگانی و صنعتی ونحوه استفاده بهینه از امکانات آنها از مهمترین مباحث این رشته است. رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه زنجان از سال 1386 در مقطع کارشناسی راه اندازی گردیده است. وهم اکنون در مقطع کارشناسی ارشد در گرایشهای (مالی ،تحول ، بازاریابی بین الملل و مدیریت منابع انسانی – اسلامی) دانشجو می پذیرد.
هدف رشته : هدف از این رشته عبارت است از : آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی ، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت ، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل ، ارزیابی راه حلهای مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات متخذه .
تواناییهای مورد نیاز و قابل توصیه رشته مدیریت بازرگانی
دروس تخصصی این رشته در زمینه شناخت بازار، مسائل بازاریابی، تجارت ، داد و ستد، معاملات بینالمللی و صادرات و واردات است و در نهایت یک دانشجوی مدیریت بازرگانی به عنوان یک مدیر تجاری تحصیل کرده ، میتواند امور تجاری را تفکیک کرده و اداره کند و به یاری قدرت خلاق خویش در ایجاد بازار جدید، ارائه خدمات متنوع و تازه ، ابداع روشهای جدید در عرضه و توزیع، کارآفرین باشد. برای مثال یک فارغالتحصیل مدیریت بازرگانی باید بتواند برای کالاهای موجود، بازار جدیدی پیدا کرده و یا روشهای مطلوب توزیع را در سیستم دولتی طراحی کند. چون امروز یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما .رساندن محصولات کشاورزی مثل برنج، چای و مرکبات به بازار و به دست مصرف کننده است
گرایش مدیریت بازرگانی به بررسی اصول، روشها و مهارتهایی میپردازد که اداره کنندگان سازمانهای اقتصادی، خدماتی و بازرگانی باید از آن اطلاع داشته باشند. برای مثال نحوه تصمیمگیری در مورد روشهای تولید، فروش ، سرمایهگذاری، بازاریابی ، جذب نیروی انسانی و دهها مساله دیگر که در هر موسسه .بازرگانی برای یک مدیر مطرح میگردد، در این گرایش آموزش داده میشود دانشجوی این رشته باید به مسایل تجاری و اقتصادی و محیط بازار علاقه مند باشد و در دروس ریاضی و زبان انگلیسی و فارسی هم قوی باشد.باید خلاق و نوآور باشد تا نتیجه ی تصمیم امروزش را در آینده ارزیابی کند.قدرت رهبری و اهتماد به نفس و تسلط به آمار و اقتصاد هم بسیار مهم می باشد .
آینده شغلی رشته مدیریت بازرگانی فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار، مباحث تدوین استراتژیهای سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی سازمانها را داشته و نسبت به سایر گرایش های مدیریت با توجه به نبود رشته ای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردارند . ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به شناخت کافی از کسب و کار و نحوه ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه کار آفرینی و تشکیل کسب و کارجدید دارند .
نقش و توانایی یا کارایی الف- فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی، امور مالی و اقتصادی پیدا می کنند، به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند . ب – انتظار می رود که این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار گردند . ج- علاوه بر این فارغ التحصیلان این دوره می توانند رد کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروزه در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است مشغول کار شوند .
بازار کار : فارغ التحصیلان این رشته با آگاهی و شناختی که از ساختار سازمان،تئوری های مدیریت و سازماندهی و تکنیک های مختلف تصمیم گیری ،قدرت حل مشکلات را پیدا می کنند و همچنین علاوه بر دانش نظری با کاربردهای این رشته نیز آشنا می شوند.آنها می توانند در موسسات بازرگانی،امور دفتری مانند: تدارکات، اداره ی امورکارگزینی، امور مالی و بازاریابی مشغول به کار شوند .
فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی ، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند . انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند . علاوه بر این ، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است ، مشغول بکار شوند .
• نرم افزار مدیریت بازرگانی خارجی
مدیریت کلیه عملیات بازرگانی خارجی از مرحله مذاکرات تا مرحله ورود به انبار . مدیریت کلیه بخشهای مختلف : … پروفرما – ثبت سفارش – حمل کالا – بیمه – گمرک – ضمانت نامه ها – بخش مالی ( گشایش اعتبار – ریفایننس و … ) و گزارشات متنوع و مدیریتی کامل از تمام زمانها و مراحل . .… مقایسه بانکها – شرکتهای بیمه – ترخیص کاران – اعلان سررسید اعتبار و بک آپ گیری از اطلاعات . دارای ثبت نگار کارا و تعرفه داخل برنامه جهت چاپ ثبت سفارش و اچ اس کدها . مدیریت کلیه بخشهای بازرگانی خارجی .
• سیستم جامع توزیع و فروش تتظیم قرارداد با تولیدکننده و مشخص نمودن مدت قرارداد، قیمت گذاری محصولات، مارژین محصولات، تخفیفات و جوایز، نوع قرارداد، درصد سهم تولیدکننده از هزینه های حمل و …
دریافت پیش بینی تولید از تامین کنندگان کالا (پیش بینی فروش تامین کننده) در ابتدای سال یا مقاطع دلخواه اعلام نیاز کالا در هر مرکز توزیع و ارسال درخواست آن به ستاد و تعین وضعیت آن در واحد بازرگانی. بدین معنی که این اعلام رد شده یا واحد بازرگانی آنرا تایید و در صورت تکمیل بودن حد سفارش برای تولیدکننده ارسال می نماید . کنترل و نظارت بر انحرافِ ارسال کالا با پیش بینی تولید که از طرف تامین کنندگان کالا اعلام و تصویب شده است .
تقسیم بندی و سهمیه بندی کالا جهت ارسال به مراکز توزیع به تناسب ضریب کالا در مرکز توزیع یا متوسط فروش یا بر اساس سفارش مرکز توزیع
3) نرم افزارهای ره آورد نوین و تدبیر پرداز: این نرم افزار ها در برگیرنده اطلاعات مالی و تحلیلی شرکتهای فعال و پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.
، آموس : مجموعه نرم افزارهای تحلیل آماری در حوزه های مختلف و ازجمله مدیریت بازرگانی است . Spss ، Lissrel 4)
ب) مدیریت صنعتی :
رشته مدیریت صنعتی از رشته های مجموعه مدیریت است که در سال1388 در دانشگاه زنجان و در مقطع کارشناسی راه اندازی گردیده است.
اهداف دوره : دوره کارشناسی مدیریت صنعتی یکی از دوره های تحصیلی آموزش دانشگاهی است و هدف از تشکیل این دوره ، آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کارخانه ها،موسسه ها و شرکت های دولتی و خصوصی تولیدی- صنعتی با هدف توسعه کاربرد روشهای علمی در مدیریت این موسسات است .
موارد کاربرد و اشتغال فارغ التحصیلان : شرکت کنند گان در این دوره افزون بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت صنعتی ، با کاربردهای این رشته و همچنین بکارگیری فنون و تکنیکهای مدیریت موسسات تولیدی – صنعتی با نرم افزارهای مرتبط و موثر مدیریت آشنا می شوند . بدین ترتیب خلاء ارتباطی بین کادر کارشناسی ماهر و مدیریت موسسه ها به حداقل ممکن خواهد رسید . فارغ التحصیلان این رشته می توانند در قسمتهای مدیریت تولید ، اداره حفاظت فنی و قسمت کنترل کیفیت کالا مشغول به کار شوند . ضمنا توانایی فعالیت در امور مربوط به مدیریت و کنترل پروژه را دارا می باشند . دانش آموختگان این دوره ، علاوه بر شناخت دانش نظری مدیریت صنعتی زمینه های نوین مهارتهای لازم را در (مهارتهای فنی ، انسانی ) مدیریت صنعتی و جایگاه آن در عرصه عمل وکار، کسب خواهند کرد .
تفاوت میان مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی : ارتباط بین یک مهندس صنایع و مدیریت صنعتی از نظر کلان قابل طرح می باشد . مدیریت صنعتی با دید انسانی و اجتماعی شکل گرفته و لی مهندسی صنایع یک دید مهندسی و علمی و صنعتی را برای بالا بردن راند مان کاری بکار می گیرد . هر دوحوزه علمی در بنگاه اقتصادی کاربردی بوده و محل فعالیت و کارشان کارخانه وواحد صنعتی است.
ویژگی خاص رشته مدیریت صنعتی :
حضور یک کارشناس مدیریت صنعتی که مسئولیت سرمایه های انسانی ، مالی، و تجهیزات فیزیکی را به عهده بگیرد، در هر واحد اقتصادی وصنعتی ضروری است تا با استفاده از دانش خویش، مشارکت، مهارت و انگیزه نیروی انسانی واحد اقتصادی را ارتقاء بخشد. یکی از علل عدم موفقیت صنایع ما این است که اکثر مسئولین واحدهای صنعتی، فارغ التحصیل مدیریت صنعتی نیستند. مدیریت صنعتی دارای سه بعد اصلی فنی و تکنیکی، بعد مالی و بعد رفتاری و اجتماعی می باشد. در رشته مهندسی صنایع دانشجویان بیشتر به مطالعه بعد فنی و تکنیکی صنایع می پردازند اما رشته مدیریت صنعتی به دو بعد مالی و رفتاری صنایع نیزتاکید دارد واین عامل یعنی تسلط به مهارت انسانی می تواند در موفقیت کسب وکار تاثیر گذار باشد . دروس اصلی و تخصصی گرایش مدیریت صنعتی :
1 -حسابداری صنعتی 2- تحقیق درعملیات 3-کار سنجی وروش سنجی 4-سیستمهای خرید وانبارداری وتوزیع 5-طرح ریزی وتعمیرات ونگهداری 6- فنون تجزیه وتحلیل وطراحی سیستم7- مدیریت کارخانه 8- حفاظت صنعتی 9- بررسی اقتصادی طرحهای صنعتی 10- روابط صنعتی 11-بازاریابی ومدیریت بازار 12- روانشناسی صنعتی 13-بهره وری وتجزیه تحلیل آن درسازمان . 14-مدیریت مالی 15-کنترل پروژه 16-کنترل کیفیت آماری
به منظور ارائه خدمات بهتر، هرگونه پیشنهاد و انتقاد سازنده خود را با ما در میان بگذارید